|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4852 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Cele lekcji: Poznawczy – poznanie nazw przypadków i poprawnej deklinacji rzeczowników; Kształcący – kształcenie umiejętności stosowania właściwej formy deklinacyjnej rzeczownika; Wychowawczy – dbałość o poprawność gramatyczną języka;
Pomoce dydaktyczne: teksty wierszyków, tablice gramatyczne z nazwami przypadków.
Przebieg lekcji:
1. Rozdanie kartek z wierszykami i odczytanie tekstu.
Pewna dziewczyna pyta w klasie dziewczyny, Co kupią trzeciej dziewczynie na imieniny. Ta powiedziała: „Spytaj dziewczynę czwartą, Bo tylko z tamtą dziewczyną naradzić się warto”. I dyskutują o dziewczynie w klasie. Oj dziewczyno! Czy ten problem rozwiązać da się?
2. Wypisania powtarzającego się wyrazu dziewczyna, a następnie próba postawienia pytań przy pomocy tekstu i nauczyciela ( uczniowie zakrywają wyraz dziewczyna, wtedy jest im łatwiej znaleźć odpowiednie pytanie np. pyta kto? pyta kogo? kupię komu? spytaj kogo? itp.) kto? dziewczyna kogo? dziewczyny komu? dziewczynie kogo? dziewczynę z kim? z dziewczyną o kim? o dziewczynie (bez pytania) dziewczyno!
3. Rozdanie następnych tekstów.
Na drodze leżał ciężki kamień, a koło kamienia stał czarodziej Zamień. Przyjrzał się kamieniowi dokładnie. - Ależ – pomyślał –wygląda zabawnie. Chciałbym do domu zabrać ten kamień. Lecz iść z tym kamieniem, to wielkie strapienie. Stanął, pomyślał o kamieniu chwilę i krzyknął: -Kamieniu! Stań się motylem!
4. Stawianie pytań do wyrazu kamień ( np. stał koło czego? itp. ) 5. Wpisanie pytań o osobę i rzecz obok siebie
kto? co? dziewczyna, kamień kogo? czego? dziewczyny, kamienia komu? czemu? dziewczynie, kamieniowi kogo? co? dziewczynę, kamień z kim? z czym? z dziewczyną, z kamieniem o kim? o czym? o dziewczynie, o kamieniu ( bez pytań, wyrazy wykrzykuje się) dziewczyno! kamieniu!
6. Wprowadzenie nazw przypadków (wpisanie obok pytań na tablicy). 7. Aby wzmóc zainteresowanie uczniów zagadnieniem nauczyciel mówi uczniom o tym, że nie we wszystkich językach rzeczowniki mają po siedem przypadków. W niektórych językach jest tylko jeden przypadek lub dwa, jak na przykład w języku angielskim. Za to Eskimosi używają aż 252 przypadków. 8. Nauczyciel zawiesza tablice gramatyczne i następuje próba odmiany wybranych rzeczowników.
opracowała
mgr Jarosława Gawin |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|